Wat is een machtiging?
Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van Mijn Data, Mijn Business. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het platform. Een machtiging is persoonsgebonden. Zonder een machtiging voor Mijn Data, Mijn Business kun je niet inloggen.
Hoe werkt een machtiging?
Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op Mijn Data, Mijn Business.
Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van Mijn Data, Mijn Business. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.
Machtigingen beheren en wijzigen
In de online beheermodule van je leverancier kun je zelf machtigingen aanvragen en wijzigen. De beheerder van je organisatie regelt daar wie voor welke dienst gemachtigd moet worden. Ook geeft de beheermodule een totaaloverzicht van alle verstrekte eHerkenning inlogmiddelen (aangeschaft bij dezelfde leverancier), machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s) waarvoor de beheerder gemachtigd is. Bovendien heb je in de beheermodule van een aantal leveranciers de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe eHerkennings middelen aan te schaffen en te upgraden. Vraag je leverancier naar de mogelijkheden.
Let op: de machtiging heet ‘SBR Nexus, verzenden van bedrijfsrapportages’ en niet ‘Mijn Data, Mijn Business’.