Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Wat is eHerkenning en waarom heb ik het nodig?

De ontvangende banken willen zekerheid over wie de data aanlevert. Daarom vragen we je om in te loggen op Mijn Data, Mijn Business. Dit inloggen werkt via eHerkenning. Dit is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Via eHerkenning kunnen ondernemers veilig inloggen op online diensten van overheden en bedrijven. Naast veiligheid zorgt eHerkenning voor gemak: je hebt straks nog maar één wachtwoord nodig om in te loggen bij diverse organisaties. Lees hier alles over eHerkenning.

 

Welke typen eHerkenning zijn er en hoe vraag ik het aan?

Herkenning vraag je aan bij een erkende leverancier. Voor Mijn Data, Mijn Business heb je een eHerkenningsmiddel van tenminste niveau EH2+ nodig. Middelen van niveaus EH3 en EH4 werken ook met Mijn Data, Mijn Business. 

Vraag een eHerkenningsmiddel van niveau EH2+, EH3, of EH4 aan bij een van de volgende leveranciers.  

Tip: wil je ook zaken wilt regelen bij het UWV? Kies dan direct voor EH3, want het UWV vereist niveau EH3. Een EH3 middel werkt ook voor Mijn Data, Mijn Business. 

eHerkennings aanbieder  Website 
KPN  KPN website 
Reconi*  Reconi website 
Digidentity  Digidentity website 
QuoVadis  QuoVadis website 
We-ID  We-ID website 
Zlogin  Zlogin website 

 

Ga voor meer informatie naar: Leveranciersoverzicht | eHerkenning. 

Hoe log ik in met eHerkenning?

Met eHerkenning kun je inloggen op Mijn Data, Mijn Business. Dat doe je via https://www.mijndatamijnbusiness.nl/log-in

Klik op de knop ‘Log in met eHerkenning’. Je wordt nu doorgestuurd naar een KPN inlogomgeving (KPN is onze partner voor eHerkenning). Kies jouw eHerkennings leverancier (dit hoeft niet KPN te zijn) en log vervolgens in met je gegevens. Je wordt daarna doorgestuurd naar Mijn Data, Mijn Business. Daar kom je direct in je eigen account uit.

Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?

iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.

Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/

Wat is een machtiging?

Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van Mijn Data, Mijn Business. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het platform. Een machtiging is persoonsgebonden. Zonder een machtiging voor Mijn Data, Mijn Business kun je niet inloggen.

 

Hoe werkt een machtiging?

Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op Mijn Data, Mijn Business.

Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van Mijn Data, Mijn Business. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.

 

Hoe beheer ik een machtiging?

 

Wat gebeurt er met mijn data en zijn mijn data veilig?

Het aanleveren van data gebeurt via beveiligde verbindingen en is dus volledig veilig. Alleen de bank aan wie je data aanlevert, ontvangt je data. Zij behandelen deze data volledig vertrouwelijk.

SBR Jaarrekening

Wat is een SBR Jaarrekening en waarom moet ik een jaarrekening in SBR-formaat aanleveren?

De SBR Jaarrekening is de jaarrekening die banken willen ontvangen van klanten met een financiering en is een afgeleide van de inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening kun jij zelf als ondernemer of als accountant versturen via Mijn Data, Mijn Business. De bank ontvangt deze gegevens dan digitaal en verwerkt deze gegevens automatisch in de systemen. Hierdoor is de data betrouwbaarder en kunnen banken een betere risico-inschatting maken.

Gegevens in een bronbestand, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsadministratie, kunnen worden gekoppeld aan een taxonomie, waardoor gegevens op eenvoudige wijze kunnen worden (her)gebruikt. Het voordeel voor banken is dat deze informatie automatisch kan worden verwerkt in de systemen. Zo kunnen zij hun klanten zo goed mogelijk bedienen met betrekking tot de financiering van ondernemingen

Welke soorten SBR Jaarrekeningen zijn er?

Er zijn drie soorten SBR Jaarrekeningen. Afhankelijk van de rechtsvorm en/of grootte van het bedrijf is één van de drie van toepassing. In de brief die je van de bank ontvangt, staat vermeld welk type je moet aanleveren:

  • • SBR Jaarrekening Natuurlijke Personen
  • • SBR Jaarrekening Rechtspersonen
  • • SBR Jaarrekening Rechtspersonen beperkt

 

Je kunt als ondernemer niet zelf een SBR Jaarrekening aanleveren via Mijn Data, Mijn Business. Dit moet gebeuren door een accountant- of administratiekantoor.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Natuurlijk Persoon van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Natuurlijk Persoon (NP) is van toepassing voor een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of een maatschap.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Beperkt van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Beperkt is van toepassing voor een BV, NV, CV en overig, waaronder een stichting, vereniging, kerkvennootschap, VvE, onderlinge waarborgmaatschappij en een publiekrechtelijke rechtspersoon.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Rechtspersoon van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Rechtspersoon is van toepassing voor organisaties welke onder de KvK-indeling (middel)groot vallen.

Wat is SBR Assurance?

Met SBR Assurance is het voor een accountant mogelijk om bij een digitale verantwoording hetzelfde niveau van zekerheid te bieden als bij een verantwoording op papier. Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een digitale accountantsverklaring. De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) heeft hiervoor een gratis online service beschikbaar gesteld waarmee deze accountantsverklaring kan worden opgesteld. Bij wet is het verplicht dat de accountantsverklaring voorzien moet zijn van een handtekening van de accountant. Hiervoor heeft de accountant een persoonsgebonden beroepscertificaat nodig, waarmee wordt bewezen dat de handtekening correct is.

Als de accountant de rapportage met SBR Assurance heeft ondertekend, dan is het voor een ondernemer mogelijk om de rapportage zelf te delen met banken of andere ontvangende partijen.

Meer informatie over SBR Assurance (de toepassing en het genereren van de verklaring) vind je op de website van de NBA, zie https://www.nba.nl/themas/digitalisering/sbr-assurance-oplossing/.

Wat is het verschil tussen een SBR Jaarrekening en een publicatiestuk voor de KvK?

Een publicatiestuk voor de KvK is een beperkte dataset afkomstig uit de  Inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening is een kopie van deze dataset met aanvullende velden (afhankelijk van het type SBR Jaarrekening) die ook afkomstig zijn vanuit de inrichtingsjaarrekening.

SBR Huurinformatie

Hoe kan ik SBR huurinformatie aanleveren?

Om SBR Huurinformatie aan te leveren moet deze opgesteld worden in een softwarepakket dat aangesloten is op Mijn Data, Mijn Business.

  1. Ik maak al gebruik van een softwarepakket

Op Mijn Data, Mijn Business worden steeds meer softwarepakketten aangesloten.

Momenteel ondersteunen de volgende softwarepakketten het opstellen en verzenden van SBR Huurinformatie via Mijn Data, Mijn Business:

  • Informant
  • Owner
  • Realite

Staat jouw softwarepakket hier niet tussen? Laat het ons weten en vraag jouw softwareleverancier om meer informatie.

  1. Ik maak geen gebruik van een softwarepakket

Maak je nog geen gebruik van een softwarepakket? In het overzicht van aangesloten softwarepakketten staan alle beschikbare softwarepakketten waar je uit kunt kiezen om SBR huurinformatie aan te leveren en kun je meer informatie vinden over de softwarepakketten.

Het is niet langer mogelijk om via Property Pass aan te leveren. Wat is nu de volgende stap?

Je maakt gebruik of wil gebruikmaken van het softwarepakket Property Pass om huurinformatie over uw vastgoed met de banken te delen. Vanaf 31 juli 2023 kan dit bij ons niet meer via Property Pass. Omniboxx neemt de diensten van Property Pass over.

In het overzicht van aangesloten softwarepakketten staan alle beschikbare softwarepakketten waar je uit kunt kiezen om SBR huurinformatie aan te leveren en kun je meer informatie vinden over de softwarepakketten.

Wat gebeurt er met mijn data nadat Property Pass geïntegreerd is bij Omniboxx?
Vanaf 31 augustus 2023 zal Property Pass alle accounts en gegevens opruimen en verwijderen uit haar databases.

SBR KYC

Waarom moet ik (bepaalde) KYC-gegevens aanleveren?

Op deze pagina lees je meer over waarom je gevraagd wordt om KYC-gegevens aan te leveren. Voor inhoudelijke vragen over jouw KYC-gegevens dien je contact op te nemen met de bank naar wie je jouw gegevens wenst te versturen. De contactgegevens vind je online.

Waarom kan ik mijn gegevens niet verzenden naar mijn bank?

Rechtsboven in de KYC Portal is een bel icoontje zichtbaar dat de Meldingen symboliseert. Naast het bel icoontje staat een nummer in rood, dat aangeeft dat er nog gegevens aan te leveren zijn wanneer het een waarde heeft van meer dan 0. Wanneer je klikt op ofwel het bel icoontje, ofwel het nummer, opent zich een lijst waarin per hoofdstuk aangegeven staat welke gegevens er ontbreken. De genoemde gegevens in deze lijst zijn aan te klikken, waarna je herleid zal worden naar het onderdeel in de KYC Portal waar de gegevens ontbreken. Zodra er geen gegevens meer in te vullen zijn, zou het versturen van jouw gegevens mogelijk moeten zijn.

Mocht bovenstaande het probleem niet oplossen, dan kan je contact opnemen met onze Support. Wij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 op het telefoonnummer 085-1307282 of via de Support chat functie (rechtsonder deze pagina). Mochten we niet beschikbaar zijn, dan kan je het online formulier invullen met daarin jouw naam, e-mailadres en bericht. Ook kan je een mail sturen naar support@mijndatamijnbusiness.nl

Ik heb mijn gegevens naar de verkeerde bank verstuurd. Wat nu?

Zodra jouw gegevens niet overeenkomen met – of voorkomen in – de gegevens bij de bank naar wie je de gegevens hebt verstuurd, dan wordt de ontvangende bank geacht de gegevens te verwijderen. Wij raden je aan om de desbetreffende bank hiervoor te contacteren zodat jij er zeker van bent dat dit ook gebeurt. De contactgegevens van de bank naar wie je jouw gegevens hebt verstuurd vind je online.

Waarom heb ik (nog) niks gehoord van mijn bank?

SBR Nexus heeft geen inzicht in doorlooptijden of processen van de bank(en) naar wie je jouw gegevens hebt verstuurd. Om te achterhalen wat de status is van jouw gegevens aanlevering, dien je contact op te nemen met de bank naar wie je jouw gegevens hebt verstuurd. De contactgegevens vind je online.

Kom je er niet uit?

Op onze externe Support-pagina vind je nog meer specifieke informatie over het aanleveren van zakelijke data aan banken. Hier vind je ook specifieke informatie over het aanleveren via Mijn Data, Mijn Business.