Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Wat is eHerkenning en waarom heb ik het nodig?

De ontvangende banken willen zekerheid over wie de data aanlevert. Daarom vragen we je om in te loggen op Mijn Data, Mijn Business. Dit inloggen werkt via eHerkenning. Dit is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Via eHerkenning kunnen ondernemers veilig inloggen op online diensten van overheden en bedrijven. Naast veiligheid zorgt eHerkenning voor gemak: je hebt straks nog maar één wachtwoord nodig om in te loggen bij diverse organisaties. Lees hier alles over eHerkenning.

Welke typen eHerkenning zijn er en hoe vraag ik het aan?

Herkenning vraag je aan bij een erkende leverancier. Voor Mijn Data, Mijn Business heb je een eHerkenningsmiddel van tenminste niveau EH2+ nodig. Middelen van niveaus EH3 en EH4 werken ook met Mijn Data, Mijn Business. 

Vraag een eHerkenningsmiddel van niveau EH2+, EH3, of EH4 aan bij een van de volgende leveranciers.  

Tip: wil je ook zaken wilt regelen bij het UWV? Kies dan direct voor EH3, want het UWV vereist niveau EH3. Een EH3 middel werkt ook voor Mijn Data, Mijn Business. 

eHerkennings aanbieder  Website 
KPN  KPN website 
Reconi*  Reconi website 
Digidentity  Digidentity website 
QuoVadis  QuoVadis website 
We-ID  We-ID website 
Zlogin  Zlogin website 

 

Ga voor meer informatie naar: Leveranciersoverzicht | eHerkenning. 

Hoe log ik in met eHerkenning?

Met eHerkenning kun je inloggen op Mijn Data, Mijn Business. Dat doe je via https://www.mijndatamijnbusiness.nl/log-in

Klik op de knop ‘Log in met eHerkenning’. Je wordt nu doorgestuurd naar een KPN inlogomgeving (KPN is onze partner voor eHerkenning). Kies jouw eHerkennings leverancier (dit hoeft niet KPN te zijn) en log vervolgens in met je gegevens. Je wordt daarna doorgestuurd naar Mijn Data, Mijn Business. Daar kom je direct in je eigen account uit.

Wat is iDIN en waarom heb ik het nodig?

iDIN is een identificatiemethode waarmee je op een veilige en betrouwbare manier kunt inloggen. Het is een dienst van de banken, waarbij je jouw identiteit kunt bevestigen. Op deze manier heeft de ontvangende partij zekerheid over wie de aanlevering plaatst en kan dit op een veilige manier plaatsvinden. Daarnaast is het voor de aanleverende gebruiker ook een betrouwbare manier welke voldoet aan de privacy-eisen vanuit de werkgever.

Meer informatie is te vinden op: https://www.idin.nl/

Wat is een taxonomie?

De Taxonomie is de basis van een eenduidige gegevensuitwisseling via SBR, waarin gegevens in groepen en categorieën worden beschreven, onderverdeeld en geordend. Op deze manier kunnen gegevens op een eenvoudige manier worden (her)gebruikt voor het delen van verschillende rapportages met banken en andere ontvangende partijen.

Wat gebeurt er met mijn data en zijn mijn data veilig?

Het aanleveren van data gebeurt via beveiligde verbindingen en is dus volledig veilig. Alleen de bank aan wie je data aanlevert, ontvangt je data. Zij behandelen deze data volledig vertrouwelijk.

Wat is een machtiging?

Een machtiging geeft je de rechten om namens een organisatie gebruik te maken van Mijn Data, Mijn Business. Alleen bevoegde personen kunnen dus gebruik maken van het platform. Een machtiging is persoonsgebonden. Zonder een machtiging voor Mijn Data, Mijn Business kun je niet inloggen.

Hoe werkt een machtiging?

Met behulp van een zogenaamde stermachtiging kun je namens je organisatie alle diensten gebruiken. Heb je een stermachtiging voor je organisatie? Dan kun je direct inloggen op Mijn Data, Mijn Business.

Heb je geen stermachtiging, dan moet de beheerder van je organisatie via de portal van de leverancier van jouw eHerkenningsmiddel (KPN, Reconi, Digidentity, QuoVadis, We-ID of Zlogin) een specifieke machtiging instellen voor het gebruik van Mijn Data, Mijn Business. De beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie is vaak de persoon die de eerste eHerkenningsaanvraag heeft gedaan.

Hoe beheer ik een machtiging?

In de online beheermodule van je leverancier kun je zelf machtigingen aanvragen en wijzigen. De beheerder van je organisatie regelt daar wie voor welke dienst gemachtigd moet worden. Ook geeft de beheermodule een totaaloverzicht van alle verstrekte eHerkenning inlogmiddelen (aangeschaft bij dezelfde leverancier), machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s) waarvoor de beheerder gemachtigd is. Bovendien heb je in de beheermodule van een aantal leveranciers de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe eHerkennings middelen aan te schaffen en te upgraden. Vraag je leverancier naar de mogelijkheden. Let op: de machtiging heet ‘SBR Nexus, verzenden van bedrijfsrapportages’ en niet ‘Mijn Data, Mijn Business’.

SBR Jaarrekening

Wat is een SBR Jaarrekening en waarom moet ik een jaarrekening in SBR-formaat aanleveren?

De SBR Jaarrekening is de jaarrekening die banken willen ontvangen van klanten met een financiering en is een afgeleide van de inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening kun jij zelf als ondernemer of als accountant versturen via Mijn Data, Mijn Business. De bank ontvangt deze gegevens dan digitaal en verwerkt deze gegevens automatisch in de systemen. Hierdoor is de data betrouwbaarder en kunnen banken een betere risico-inschatting maken.

Gegevens in een bronbestand, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsadministratie, kunnen worden gekoppeld aan een taxonomie, waardoor gegevens op eenvoudige wijze kunnen worden (her)gebruikt. Het voordeel voor banken is dat deze informatie automatisch kan worden verwerkt in de systemen. Zo kunnen zij hun klanten zo goed mogelijk bedienen met betrekking tot de financiering van ondernemingen

Welke soorten SBR Jaarrekeningen zijn er?

Er zijn drie soorten SBR Jaarrekeningen. Afhankelijk van de rechtsvorm en/of grootte van het bedrijf is één van de drie van toepassing. In de brief die je van de bank ontvangt, staat vermeld welk type je moet aanleveren:

  • • SBR Jaarrekening Natuurlijke Personen
  • • SBR Jaarrekening Rechtspersonen
  • • SBR Jaarrekening Rechtspersonen beperkt

 

Je kunt als ondernemer niet zelf een SBR Jaarrekening aanleveren via Mijn Data, Mijn Business. Dit moet gebeuren door een accountant- of administratiekantoor.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Natuurlijk Persoon van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Natuurlijk Persoon (NP) is van toepassing voor een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of een maatschap.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Beperkt van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Beperkt is van toepassing voor een BV, NV, CV en overig, waaronder een stichting, vereniging, kerkvennootschap, VvE, onderlinge waarborgmaatschappij en een publiekrechtelijke rechtspersoon.

Wanneer is een Inrichtingsjaarrekening Rechtspersoon van toepassing?

De SBR Jaarrekening voor het type inrichtingsjaarrekening Rechtspersoon is van toepassing voor organisaties welke onder de KvK-indeling (middel)groot vallen.

Wat is SBR Assurance?

Met SBR Assurance is het voor een accountant mogelijk om bij een digitale verantwoording hetzelfde niveau van zekerheid te bieden als bij een verantwoording op papier. Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een digitale accountantsverklaring. De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) heeft hiervoor een gratis online service beschikbaar gesteld waarmee deze accountantsverklaring kan worden opgesteld. Bij wet is het verplicht dat de accountantsverklaring voorzien moet zijn van een handtekening van de accountant. Hiervoor heeft de accountant een persoonsgebonden beroepscertificaat nodig, waarmee wordt bewezen dat de handtekening correct is.

Als de accountant de rapportage met SBR Assurance heeft ondertekend, dan is het voor een ondernemer mogelijk om de rapportage zelf te delen met banken of andere ontvangende partijen.

Wat is het verschil tussen een SBR Jaarrekening en een publicatiestuk voor de KvK?

Een publicatiestuk voor de KvK is een beperkte dataset afkomstig uit de  Inrichtingsjaarrekening. De SBR Jaarrekening is een kopie van deze dataset met aanvullende velden (afhankelijk van het type SBR Jaarrekening) die ook afkomstig zijn vanuit de inrichtingsjaarrekening.

Kom je er niet uit?

Op onze externe Support-pagina vind je nog meer specifieke informatie over het aanleveren van zakelijke data aan banken. Hier vind je ook specifieke informatie over het aanleveren via Mijn Data, Mijn Business.